Propunere de amenajare/mutilare a Parcului Sub Arini

Știți ce naște somnul rațiunii, nu? Ei bine, eu îmi asum faptul că am cam dormit. Respectiv nu am mai citit regulat presa locală de multă vreme, pe considerent de evitare a știrilor despre Covid. Așa încât mi-a scăpat cu desăvârșire intenția autorităților locale de a ”reamenaja” Parcul Sub Arini. Pun ghilimele pentru că acum, văzând și proiectul produs de firma de consultanță, pare mai curând mutilarea Parcului, analizând planșele cu propuneri disponibile în articolele de pe net, nu pot decât să mă îngrozesc de numărul de copaci care vor trebui să dispară.

Desigur, cu cele mai multe ”bune intenții”, citez dintr-un articol Ora de Sibiu:

În parcul Sub Arini ar urma să fie create zone pentru socializare, fiind posibilă amplasarea unor scene pentru spectacole. De asemenea, se vor amenaja spații în care se pot organiza evenimente în aer liber, expoziții de fotografie, zone cu caracter recreațional provizoriu și multe altele, evenimente care contribuie în mod decisiv la creșterea atractivității zonei pentru vizitatori sau turiștii aflați în vizită.

Sunt singura căreia i se pare parcul deja extrem de atractiv, cu structura existentă? Și extraordinar în forma lui pe alocuri sălbatică, cu atâtea viețuitoare și plante din flora spontană. S-au organizat și până acum evenimente gen concerte, proiecții de film, spectacole de teatru. Nu văd de ce ar trebui să aducem cu tot dinadinsul elemente moderne într-un spațiu natural minunat pentru recreere pentru atâtea categorii de vârstă.

Am salvat mai multe fotografii din articolele disponibile pe net sau de pe pagina fb a Primăriei, cu schițe ce ilustrează ce se propune și vă voi spune și cu ce sunt și cu ce nu sunt de acord. Pentru anumite zone voi folosi fotografii cu situația actuală disponibile pe net, ieri m-a prins ploaia torențială în parc în timp ce încercam să fac fotografiile proprii. Am fost vineri la APM Sibiu pentru a studia direct proiectul dar mi s-a spus să fac o cerere întâi și mă anunță ei când îmi poate arăta cineva proiectul. Am număr de înregistrare de vineri, luni voi suna să văd când se încheie perioada de consultare a publicului, să nu mă trezesc că până e cineva disponibil, este tardiv. Ordinea în care expun modificările propuse este aleatorie.

1. Reamenajare zonă foișor, rozariu, fântână arteziană

Situație existentă în zona foișor, fântână arteziană, trandafiri


Propunere amenajare
Aș dori foarte mult să îmi spună cineva cum pot încadra elementele propuse în spațiul disponibil, fără a tăia din copaci. Mulți copaci. La comentariile mele de pe fb, am primit asigurări că studiul dendrologic prevede tăierea a 27 de copaci din întreg parcul, citez aici exact din ce mi-a răspuns domnul respectiv, repet, până nu pot studia personal documentația, mă bazez pe date din alte surse:
”Exista la baza un studiu dendrologic, unde scrie negru pe alb 27 arbori vor fi oricum tăiați pentru că sunt uscați (tei în special cu diametre sub 10 cm, iar 3 castani sunt la fel uscați sau atacați de o molie miniera care dacă nu este stârpită va decima toți castanii din parc). Indiferent, cu proiect sau nu, analizele cu tomograful special pentru arbori și vizita din teren a agenției pentru protecția mediului a confirmat că acești arbori sunt uscați și trebuie scoși din parc pentru a nu expune și alți arbori.”
Vă rog să țineți cont de asta atunci când vă prezint propunerile, toate arată niște spații largi, însorite, aproape mediteraneean-litorale iar parcul arată cu totul altfel. Nu vorbesc doar de specificul zonei cu care nu cadrează nicicum dar este vorba și despre ce faci cu copacii existenți ca să incluzi structurile sau amenajările respective.
Un alt comentariu personal ar fi că, dacă este vorba de tei cu diametru sub 10 cm, aceia sunt cam cât brațul meu, aveau nevoie de tomograf ca să constate că sunt uscați?
Fotografiile cu copacii tăiați, pe care le voi include în postare sunt fie din august 2020, făcute de un prieten, fie de sâmbăta aceasta. Veți putea vedea secțiunile lor și cum majoritatea nu par să fie afectați de absolut nimic, mai puțin de drujbă. Modul în care s-au tăiat până acum copacii din cartierele Sibiului, din parcuri și chiar din Sub Arini, nu îmi dă absolut nicio garanție că nu se va tăia la greu, altceva decât ce se spune inițial.
August 2020

August 2020

August 2020

Aprilie 2022. Aici erau trei copaci tăiați, mai demult

Marcat era doar unul dintre cele trei trunchiuri, celelalte s-or fi nimerit în zonă
Aprilie 2022, se vede unde s-a tăiat de curând
Trunchi cu probleme aparente, probabil se justifica tăierea, deși vorbim despre un copac secular


Aprilie 2022

Aprilie 2022 Aici chiar sunt curioasă ce ”probleme” au găsit

Aprilie 2022
2. Propunere amenajare iaz, în zona dinspre strada Avrig, aproximativ între cele două tuneluri existente, pe malul stâng al pârâului Trinkbach. În zonă există mulți copaci, ca să se ajungă la imaginile prezentate de către proiectant și aici ar trebui să se defrișeze masiv. Din nou, e ca nuca în perete față de specificul zonei. Zici că ne dorim neapărat splendoare în Deltă. Nu văd de ce ne trebuie iaz, stufăriș în această parte a parcului. Se formează iaz natural în spațiul deschis dinspre Valea Aurie. Chiar și acum, avem rațe sălbatice în zona împădurită a parcului, am fotografiat două perechi, unele în spațiu deschis, celelalte pe pârâu.
Propunere amenajare iaz, imagine de pe pagina fb a Primăriei

Situația existentă, în propunerile de amenajare vedeți în dreapta sus cum ar arăta din unghiul acesta
Aprilie 2022
Aprilie 2022
Este de-a dreptul îngrijorătoare legătura acestui iaz cu platforma proiectată pentru Belvedere, dacă vă uitați la imaginea de pe rândul de jos, din mijloc, vedeți platforma în depărtare aproape de strada Octavian Goga. Dar până acolo sunt copaci, mulți copaci. Nu doar cei care se presupune că vor fi integrați în structura de lemn ci și cei din fața acesteia, ce ”obturează” vederea până la ipoteticul iaz.
Iazul ar veni uneva în spate, vedeți zona înălțată unde este strada Avrig, apreciez că ar trebui să taie toți copacii din fundal, cei de pe malul pârâului și cei din stânga, ca să existe așazisa Belvedere
3. Platforma de Belvedere. E ca și cum ne-ar spune că este ok să ne bucurăm de priveliște doar de pe o podișcă de lemn, pe piloni înălțați. Și că, de fapt, ca să ai la ce să te uiți de acolo, defrișezi copacii și trântești în locul lor un iaz. 

Aici ar fi platforma de Belvedere aproximativ din unghiul de unde vă atașez și propunerea

Platforma pentru Belvedere propusă. În spate este strada Octavian Goga
4. Amfiteatru. Mai jos propunerea, citisem într-un articol că au solicitat eliminarea stufului de pe acoperiș, ”că n-ar fi specific zonei”. Nu văd de ce am introduce structura aceasta în parc, n-oi avea eu imaginație dar nu văd nici aici cum ar putea să existe fără să taie copacii. Și ce nevoie este de amfiteatrul acesta?
Amfiteatrul propus
5. Mai multe propuneri, am scris câte ceva despre ele în legenda fotografiilor
Zona statuii lui Mihai Eminescu, cred că singura unde nu am de comentat

Zona de Belvedere

Parte din proiect

Nu cred că este cazul în Sub Arini de Dirt Park, n-au decât să facă așa ceva în Parcul Tilișca, demarat acum de la zero

Labirintul propus pe pajiștea din fața hotelului Silva... știu că acolo se joacă multă lume liber, au loc repetiții pentru festivaluri, arată minunat așa cum este, poate sunt eu prea îndrăgostită de natural

Altă parte din proiect, vedeți mai bine zona iazului
Articole despre proiect:
https://sibiulinimagini.ro/sibienii-nemultumiti-de-intentia-primariei-sibiu-de-a-incepe-lucrarile-de-reamenajare-a-parcului-sub-arini/?fbclid=IwAR2D9E4Bd9VYGL7wRy4HRmRpr3V651wHaJDBC9bGh4YkI424bhzJ4JnuJj8
https://tudorstpopa.substack.com/p/orasul-18?s=r
https://www.turnulsfatului.ro/2021/07/12/proiectul-reamenajarii-parcului-sub-arini-incredintat-unei-firme-specializata-in-drumuri-183419
https://www.oradesibiu.ro/2022/03/23/foto-cum-va-arata-parcul-sub-arini-dupa-modernizare-va-fi-de-nerecunoscut/

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Valuri de maci

Guest post: Ferma animalelor 2

Anotimpurile și igiena